Meditation

Min intention med disse meditationer er at du kommer mere i kontakt med dig selv. At du vågner op og bliver mere nærværende i nuet.

Du kan meditere ved at følge en guidning eller ved bare selv at følge dit åndedræt. Men en guidet meditation er for de fleste en god støtte til at gennemføre en meditation. Så ved du også hvor lang tid meditationen tager, så du ikke behøver tjekke uret undervejs, og du kan slappe af, indtil den stopper. Derfor har jeg indtalt de guidede meditationer herunder som du frit kan bruge.

Nederst på siden kan du læse mere om hvordan du skaber og fastholder en meditationspraksis.

Du skal meditere 15 minutter hver dag,
undtagen hvis du har travlt,
så skal du meditere i en time.

Gamle Zen visdomsord

Bjergmeditation

Din indre kritiker

Åndedrætsmeditation

Kropsmeditation

Taknemmelighedsmeditation

Observer dine tanker neutralt

Sø-meditation

Kærligvenligheds meditation

Åndedrætsmeditation med tibetansk syngeskål

Skab dig en meditationspraksis

Det kræver vilje og tålmodighed at skabe en fast meditationspraksis. Selv om det lyder enkelt at bruge et kvarter hver dag på at træne i at være nærværende til stede i nuet, så er det i virkeligheden ikke helt let at få det gjort. Mange har f.eks. på et tidspunkt besluttet sig for at motionere hver dag, men på den lange bane falder mange fra igen. Og at træne din hjerne kan på mange måder sammenlignes med at træne dine muskler. Umiddelbart er det lettere at lade være…

Se hvad meditation giver dig

For at støtte dig i at komme i gang eller fastholde en meditationspraksis er det derfor vigtigt, at du har kendskab til de mange gode resultater, som mindfulness kan give. Det er også vigtigt, at du er åben og registrerer hvor meget ro og nærvær det giver dig, så du kan bruge det til at fastholde dit engagement.

Meditation kan gøre dig

  1. Mere rolig – både i krop og i sind
  2. Bedre til at give slip på konflikter fra fortiden
  3. Bedre til at slippe bekymringer om fremtiden
  4. Mere nærværende i nuet
  5. Bedre til at styre dine følelser
  6. Mere tålmodig og venlig overfor dig selv og andre
  7. Bedre til at undgå stress, angst og depressioner

Mediter gerne i naturen

Mediter med et anker

En mindfulness meditation handler dybest set om at vende tilbage til dit fokus/anker uanset om ankeret er dit åndedræt, en guidning du lytter til eller en kropsskanning. Måske vil du under en meditation opleve, at dine tanker kører tilbage i en gamle rille i stedet for at holde fokus på åndedrættet. Men hver gang du opdager, at dit fokus er gledet bort, glæder du dig blot over, at du har opdaget det og vender atter roligt tilbage til dit åndedræt.

Mød tanker med et smil

Tanker under en meditation er ikke forbudte eller forkerte. Der må gerne opstå tanker, det er bare et tegn på at du er et menneske. Hver gang en tanke dukker op under meditationen, så vis den med et smil, at den er opdaget og gennemskuet. Du oplever måske at en tanke bliver ved med at dukke op mange gange, men hver gang giver det dig blot mulighed for at smile og glæde dig over, at du har opdaget den, inden du vælger at slippe den og vende tilbage til guidningen. På den måde har du mange smil og glæder der venter dig.

Vejen til en praksis går gennem andre

Hvis du vil have en meditationspraksis, kan du selvfølgelig læse dig til meget, men det er for de fleste en bedre ide at tilmelde sig et kursus eller finde sammen med andre der mediterer. Så vil du få støtte og mulighed for at spørge om råd og udveksle erfaringer. Og et fast mødetidspunkt sikrer, at du rent faktisk kommer i gang med at meditere 😊.

Hvornår og hvor ofte skal du meditere

Nogle har det bedst med en enkelt længere meditation en gang om dagen, mens andre har det bedre med flere korte meditationer. Det ene er ikke bedre end det andet, så det gælder om at finde den måde, som passer bedst for dig. Og kan du holde fast i at bruge 10-15 minutter på en daglig meditation, vil det få en stor betydning for dig.

Hvis du kan meditere 10-15 minutter hver dag har det en tydelig og målbar effekt, viser et studie fra Harvard. Men jo mere du mediterer, jo mere vil du også få ud af det.

Det er for mange en stor opgave at meditere i 10 minutter dagligt. Derfor gælder det om at planlægge din meditation, så du giver dig selv mest muligt støtte undervejs.

Råd til at støtte din daglige meditation

  1. Sæt en seddel op over din seng der minder dig om at meditere.
  2. Deltag på kurser for at fastholde motivationen.
  3. Find andre at meditere sammen med.
  4. Søg viden om hvad meditation betyder for din sundhed.
  5. Læs om mindfulness, så bliver du også inspireret til at praktisere det.
  6. Læg mærke til og anerkend de fremskridt, som du opnår ved at meditere. Sover du bedre? Er dit humør mere stabilt? Er du mere rolig? Osv.
  7. Hvis du opdager, at du i en periode ikke har fået mediteret, skal du hverken kritisere dig selv eller opgive, men tværtimod glæde dig over at du opdagede det, og give dig selv et lille smil, inden du sætter dig ned og mediterer igen.
  8. Vælg et fast tidspunkt til at meditere, så det bliver en vane lige som tandbørstning.
  9. Hold ud og bliv ved, også selv om du en gang imellem glemmer at meditere.
Tibetansk syngeskål kan også være et anker

Hvornår er den bedste tid til at meditere? Nu!