Meditation

Min intention med disse meditationer er, at du kommer mere i kontakt med dig selv. At du vågner op og bliver mere nærværende i nuet.

Du kan meditere ved at følge en guidning eller ved bare at følge dit åndedræt. Men en guidet meditation er for de fleste en god støtte til at gennemføre en meditation. Så ved du også hvor lang tid meditationen tager, og du er fri for at tjekke uret undervejs.

Nederst på siden kan du læse mere om, hvordan du skaber og fastholder en meditationspraksis.

Du skal meditere 15 minutter hver dag,
undtagen hvis du har travlt,
så skal du meditere i en time.

Gamle Zen visdomsord

Kropsmeditation

Åndedrætsmeditation

Observer dine tanker neutralt

Bjergmeditation

Din indre kritiker

Taknemmelighedsmeditation

Sø-meditation

Kærligvenligheds meditation

Meditation for accept

Åndedrætsmeditation med tibetansk syngeskål

Skab dig en meditationspraksis

Det kræver vilje og tålmodighed at skabe en fast meditationspraksis. Selv om det lyder enkelt at bruge et kvarter hver dag på at træne i at være nærværende til stede i nuet, så er det i virkeligheden ikke helt let at få det gjort. Mange har f.eks. på et tidspunkt besluttet sig for at motionere hver dag, men på den lange bane falder mange fra igen. Og at træne din hjerne kan på mange måder sammenlignes med at træne dine muskler. Umiddelbart er det lettere at lade være…

Meditation skal ikke stoppe tanker

Målet med en meditation er ikke at stoppe, blokere eller på anden måde undertrykke tanker. Tværtimod træner vi på neutralt at observere de tanker som dukker op i vores sind. Intentionen er at være i nuet uden at ville ændre det. Så det gør ikke en meditation hverken bedre eller dårligere om der undervejs opstår tanker eller ej. Intentionen er bare at være fuldt og helt til stede uden noget mål.

Se hvad meditation giver dig

For at støtte dig i at komme i gang eller at fastholde en meditationspraksis, er det vigtigt, at du har kendskab til de mange gode resultater, som mindfulness kan give. Det er også vigtigt, at du er åben og registrerer, hvor meget ro og nærvær det giver dig, som du kan bruge til at fastholde dit engagement.

Meditation kan give

  1. Mere ro – både i krop og i sind
  2. Bedre søvn
  3. Mindre tankemylder
  4. Færre bebrejdelser af dig selv og andre
  5. Mere nærvær i nuet
  6. Bedre styr på dine følelser
  7. Mere tålmodig og venlig overfor dig selv og andre
  8. Færre bekymringer om fremtiden
  9. Mindre stress, angst og depression

Mediter med et anker

En mindfulness meditation handler dybest set om, at vende tilbage til dit fokus/anker uanset om ankeret er dit åndedræt, en guidning du lytter til eller en kropsskanning. Måske vil du under en meditation opleve, at dine tanker løber med din opmærksomhed. Men hver gang du opdager det, vender du roligt tilbage til dit anker for din meditation.

Tibetansk Syngeskål
Lyd kan også være et anker – tibetansk syngeskål

Mød tanker med et smil

Tanker under en meditation er ikke forbudte eller forkerte. Der må gerne opstå tanker, det er bare et tegn på, at du er et menneske. Hver gang en tanke dukker op under en meditation, så vis den med et smil, at den er opdaget og gennemskuet. Du oplever måske, at en tanke bliver ved med at dukke op mange gange, men hver gang giver det dig blot mulighed for at smile og glæde dig over, at du har opdaget den, inden du vælger at slippe den og vende tilbage til meditationen. På den måde har du mange smil og glæder der venter dig.

Skab en praksis med andre

Vil du have en meditationspraksis, kan du selvfølgelig læse dig til meget, men ofte er det en bedre ide at tilmelde sig et kursus eller finde sammen med andre der mediterer. Så vil du få støtte og mulighed for at spørge om råd og udveksle erfaringer. Og en fast aftale sikrer, at du rent faktisk kommer i gang med at meditere 😊.

Hvor ofte skal du meditere

Nogle har det bedst med en enkelt længere meditation en gang om dagen, mens andre har det bedre med flere korte meditationer. Det ene er ikke bedre end det andet, så det gælder om at finde den måde, som passer bedst for dig.

Hvis du mediterer 10-15 minutter hver dag har det en tydelig og målbar effekt, viser et studie fra Harvard. Men jo mere du mediterer, jo mere vil du også få ud af det.

Det er for mange en stor opgave at meditere i 10 minutter dagligt. Derfor gælder det om at planlægge din meditation, så du giver dig selv mest muligt støtte undervejs.

Råd til at støtte din daglige meditation

  1. Sæt en seddel op over din seng der minder dig om at meditere.
  2. Deltag på kurser for at fastholde motivationen.
  3. Find andre at meditere sammen med.
  4. Søg viden om hvad meditation betyder for din sundhed.
  5. Læs om mindfulness, så bliver du også inspireret til at praktisere det.
  6. Læg mærke til og anerkend de fremskridt, som du opnår ved at meditere. Sover du bedre? Er dit humør mere stabilt? Er du mere rolig? Osv.
  7. Opdager du, at du i en periode ikke har fået mediteret, skal du hverken kritisere dig selv eller opgive. Tværtimod skal du glæde dig over at du har opdaget det, og give dig selv et lille smil, inden du sætter dig ned og mediterer igen.
  8. Vælg et fast tidspunkt til at meditere, så det bliver en vane lige som tandbørstning.
  9. Hold ud og bliv ved, også selv om du en gang imellem glemmer at meditere.

Hvornår er den bedste tid at meditere?

Nu!