Meditation

Guidede meditationer indtalt af Frank Bornakke

De guidede meditationer herunder må du frit bruge. Min intention med disse meditationer er at du kommer mere i kontakt med dig selv. At du vågner op og bliver mere nærværende i nuet. Har du ikke prøvet at meditere før, kan du roligt kaste dig ud i det. Du kan ikke gøre noget forkert.

En guidet meditation er for de fleste en god støtte til at gennemføre en meditation. Så ved du hvor lang tid den tager, så du ikke behøver tjekke uret undervejs, og du kan slappe af, indtil den stopper.

Nederst på siden kan du læse mere om hvordan du skaber og fastholder en meditationspraksis.

Du skal meditere 15 minutter hver dag,
undtagen hvis du har travlt,
så skal du meditere i en time.

Gamle Zen visdomsord

Den bedste tid til at meditere er altid nu.

Skab dig en meditationspraksis

Det kræver vilje og tålmodighed at skabe en fast meditationspraksis. Selv om det lyder enkelt at bruge et kvarter hver dag på at træne i at være nærværende til stede i nuet, så er det i virkeligheden ikke helt let at få det gjort. Mange har f.eks. på et tidspunkt besluttet sig for at motionere hver dag, men på den lange bane falder de fleste fra igen. Og at træne din hjerne kan på mange måder sammenlignes med at træne dine muskler. Umiddelbart er det lettere at lade være…

Se hvad meditation giver dig

For at støtte dig i at komme i gang eller fastholde en meditationspraksis er det derfor vigtigt, at du har kendskab til de mange gode resultater, som mindfulness kan give. Det er også vigtigt, at du er åben og registrerer hvor meget ro og nærvær det giver dig, så du kan bruge det til at fastholde dit engagement.

Meditation kan give dig

  1. Mere ro – både i krop og i sind
  2. Muligheder for at give slip på indre dialoger, der stresser dig
  3. Mere nærvær i nuet
  4. Bedre til at slippe bekymringer om fortiden og fremtiden
  5. Mere styr på din vrede og andre følelser
  6. Mere tålmodig og venlig overfor dig selv og andre
  7. Mindre stress, angst og depressioner
  8. Lavere blodtryk og mange andre fysiske sundhedsfordele

Mediter med et anker

En mindfulness meditation handler dybest set om at vende tilbage til dit fokus/anker uanset om ankeret er dit åndedræt, en guidning du lytter til eller en kropsskanning. Måske vil du under en meditation opleve, at dine tanker kører tilbage i en gamle rille i stedet for at holde fokus på dit anker. Men hver gang du opdager, at dit fokus er gledet bort, glæder du dig blot over, at du har opdaget det og vender atter roligt hjem til dit anker.

Mød tanker med et smil

Tanker under en meditation er hverken forbudte eller forkerte. Der må gerne opstå tanker, og det hverken kan eller skal du forsøge at forhindre. Det er bare et tegn på at du er et menneske. Hver gang en tanke dukker op under meditationen, så vis den med et smil, at den er opdaget og gennemskuet. Du oplever måske at tanker bliver ved med at dukke op mange gange, men hver gang giver det dig blot mulighed for at smile og glæde dig over, at du har opdaget den, inden du vælger at slippe den og vende tilbage til guidningen, dit åndedræt eller hvad du end har som anker. På den måde har du mange smil og glæder der venter dig.

Vejen til en praksis går gennem andre

Læsning af inspirerende tekster kan være en støtte til at skabe eller fastholde en meditationspraksis. Men det er mere vigtigt at du tilmelder dig et kursus eller finder sammen med andre der mediterer. Så vil du få støtte og mulighed for at spørge om råd og udveksle erfaringer. Og et fast mødetidspunkt og aftaler med andre sikrer, at du rent faktisk kommer i gang med at meditere 😊.

Hvornår og hvor ofte skal du meditere

Nogle har det bedst med en enkelt længere meditation en gang om dagen, mens andre har det bedre med flere korte meditationer. Det ene er ikke bedre end det andet, så det gælder om at finde den måde, som passer bedst for dig. Og kan du holde fast i at bruge 10-15 minutter på en daglig meditation, har det en tydelig og målbar effekt, viser et studie fra Harvard. Men jo mere du mediterer, jo mere vil du også få ud af det.

Det er for mange en stor opgave at få taget sig sammen til at meditere i 10 minutter dagligt. Derfor gælder det om, at du giver dig selv mest muligt støtte undervejs.

Ni råd til at huske din daglige meditation

  1. Sæt en seddel op over din seng der minder dig om at meditere.
  2. Deltag på kurser for at fastholde motivationen.
  3. Læs om mindfulness, så du bliver inspireret til at praktisere det.
  4. Find andre at meditere sammen med.
  5. Søg viden om hvad meditation betyder for din sundhed.
  6. Læg mærke til og anerkend de fremskridt, som du opnår ved at meditere. Sover du bedre? Er dit humør mere stabilt? Er du mere rolig? Osv.
  7. Hvis du opdager, at du i en periode ikke har fået mediteret, skal du hverken kritisere dig selv eller opgive, men tværtimod glæde dig over at du opdagede det, og give dig selv et lille smil, inden du sætter dig ned og mediterer igen.
  8. Vælg et fast tidspunkt til at meditere, så det bliver en vane lige som tandbørstning.
  9. Hold ud og bliv ved, også selv om du en gang imellem skulle glemme at meditere.